понедельник, 25 апреля 2022 г.

 Устаткування підприємств харчування   для групи  АКП-46

Тема: Підйомники, ліфти, призначення, класифікація, будова, правила експлуатації та технічні вимоги безпеки праці під час роботи.

       Підприємства ресторанного господарства - одна з трудомістких галузей народного господарства. Підприємства ресторанного господарства приймають величезну кількість вантажів, значна частина яких надходить у ящиках, мішках, бочках тощо. Велика частина вантажів переміщається вручну.

Підйомно-транспортне устаткування класифікують за такими основними ознаками:

- функціональним призначенням - вантажопідйомні механізми і машини (ліфти, підйомники, крани тощо), машини і механізми, що транспортують (контейнери, монорейки, візки тощо), вантажно-розвантажувальні машини (авто- і електронавантажувачі, штабелеукладчики);

- напрямком переміщення вантажів - машини для горизон­тального і слабко похилого переміщення вантажів, для вертикального переміщення вантажів і для змішаного переміщення вантажів (гори­зонтального і вертикального);

- принципом дії - періодичної дії (блоки, талі, тельфери, ліфти, підйомники) і безупинної дії (конвеєри);

- типом приводу - з ручним приводом, з механічним приводом (електричним чи двигуном внутрішнього згоряння) і гравітаційні (під дією сили ваги: похилі спуски, роликові доріжки);

- конструктивними ознаками - пересувне і стаціонарне;

- основними технічними параметрами - за габаритними розмі­рами, масою, вантажопідйомністю, потужністю приводу.

Види підйомно-транспортного устаткування

Візки вони мають високу маневреність і невеликі габаритні розміри, вони дозволяють переміщувати вантажі масою від 100 кг до 1 т на відстань до 100 м. Застосовують візки для горизонтального переміщення вантажів. Це основні засоби механізації, що використовуються в кожному закладі  Цифри зазначають вантажопідйомність візка.

Ліфти, підйомники, конвеєри

      При систематичному надходженні великих вантажів для їх горизонтального переміщення використовують стаціонарні і пересувні конвеєри (транспортери). Вони являють собою транспорту­ючі машини безупинної дії. їх класифікують за типом тягового і вантажонесучого органів.

       Конвеєр похилий пересувний КНЛП-5 призначений для горизонтального і похилого переміщення затарених вантажів масою не більш як 80 кг (одного місця). Його можна також використовувати при спуску і підйомі вантажів з поверху на поверх

        Ліфтом називають підйомно-транспортний пристрій періодичної дії, призначений для підйому і спуску вантажів з одного рівня на інший.

Ліфт складається з лебідки з електроприводом, противаги і кабіни, що пересуваються по нерухомих твердих вертикальних спрямовуючих, встановлених у шахті. На завантажувальних площадках шахта має двері, що замикаються, які забезпечують безпеку користування.

Підйомники служать для спуска вантажів у підвальне примі­щення чи переміщення товарів з підсобних приміщень, розташованих під торговими залами, на робоче місце продавця. На відміну від ліфтів підйомники можуть переміщувати вантаж не тільки вертикально, але й по похилій площині. Кабіну замінює обгороджена площадка, вантажопідйомність і висота підйому нижчі.

До вантажно-розвантажувальних робіт допускаються особи, що досягли 18 років і пройшли медичний огляд.

При невеликому обсязі робіт дозволяється ручне переміщення вантажів. При самостійному підйомі і спуску вантажу, який перено­ситься по горизонтальній поверхні на відстань до 60 м, його гранична маса не повинна перевищувати 50 кг. Двом робітникам разом дозволяється переносити вантаж до 80 кг. Перенесення вантажу однією людиною на відстань більше 60 м забороняються. Гранична норма вантажу, який переноситься, для підлітків від 16 до 18 років і жінок складає 20 кг, для двох - 50 кг.

Для безпечного ведення робіт необхідно дотримуватись таких правил:

1. Поверхня підлоги повинна бути рівна і чиста.

2. Місце роботи має бути добре освітлене.

3. Не допускається захаращування робочої площі сторонніми предме­тами і тарою.

4. Основні проходи і проїзди повинні бути на 1 м ширші від засто­совуваних транспортних засобів.

5. Сходи повинні мати поруччя.

6. При укладанні товарів у штабелі їхня висота не повинна переви­щувати 2 м.

7. Люки повинні бути обгороджені на висоті не менш 0,9 м.

8. У неробочий час люки повинні бути закриті кришками.

9. Похилі спуски по всій довжині повинні мати огородження.

10. Біля нижньої основи похилих спусків повинні бути поставлені гасителі швидкості.

Керування підйомно-транспортним устаткуванням дозволяється особам, не молодшим 18 років, ознайомленим з безпекою праці. Вони повинні мати посвідчення на право керування зазначеним устатку­ванням.

Д\з: скласти короткий конспект та відповісти на питання.

1. Значення та місце механізації вантажно-розвантажувальних робіт на підприємствах ресторанного господарства.

2. Класифікація підйомно-транспортного устаткування.

3.  Безпечні правила експлуатації підйомно-транспортного устаткування.

Тема: Транспортери (конфеєри), візки: будова, технічні вимоги безпеки праці під час роботи                                                                                                                       

   Найширшого поширення в закладах ресторанного господарства й особливо в одноповерхових приміщеннях одержали візки. Маючи високу маневреність і невеликі габаритні розміри, вони дозволяють переміщувати вантажі масою від 100 кг до 1 т на відстань до 100 м. Застосовують візки для горизонтального переміщення вантажів. Це основні засоби механізації, що використовуються в кожному закладі. Візки являють собою раму з колесами, на якій укріплюють пристосування (платформу чи вили), призначені для підтримки товарів під час переміщення. До рами візка кріпиться ручка для її пересування. Конструктивно ручні візки випускають із двома, трьома і чотирма колесами; зі стаціонарною чи піднімальною платформою. Колеса візків обертаються не тільки в горизонтальній, але й у вертикальній площині. Вони бувають з ручним чи механічним приводом. Вантажопідйомність візків від 50 до 1000 кг. Кожен тип візків має літерне і цифрове позначення: ТГ - візок вантажний для переміщення тарно-штучних вантажів; ТГВ - візок вантажний з піднімальними вилами тощо. Цифри зазначають вантажопідйомність візка.

Візок ТГ-50 складається зі звареної металевої рами з дерев'яним настилом. Він має невеликі розміри і високу маневреність. Передні спарені колеса поворотні, а задні змонтовані на одній осі. Ручка візка відкидна, прикріплена до осі передніх коліс. Спереду може бути встановлене одне поворотне колесо.

Візок ТГМ-125 - двоколісний, використовується для перемі­щення затарених вантажів на невеликі відстані.

Візок ТГВ-500М з гідравлічним приводом підйому платформи чи вил, вантажопідйомність - 500 кг, складається з піднімальної рами з вилами, двох передніх спарених поворотних коліс і двох задніх катків. Поворотні колеса зв'язані з водилом. Вили піднімаються за допомогою ручного гідравлічного насоса. Висота підйому вил - 125 мм від рівня підлоги. Використовують візок для навантаження, вивантаження і транспортування всередині приміщення вантажів, покладених на стандартні піддони, у стандартну тару чи тару-устаткування. Візок з опущеними вилами підводять під устаткування чи піддон і роблять кілька хитань (не більше 10) рукояткою візка (водилом). Піднімальний пристрій піднімає раму з вилами, а разом з нею і вантаж. Після зупинки на місці розвантаження натискають на важіль вимикання піднімального механізму, встановлений на рукоятці. Рама з вилами опускається, і візок вільно викочують з-під піддона.

Візок ТГВ-1250 за конструкцією подібний до візка ТГВ-500 М, але більшої вантажопідйомності.

При систематичному надходженні великих вантажів для їх горизонтального переміщення використовують стаціонарні і пересувні конвеєри (транспортери). Вони являють собою транспорту­ючі машини безупинної дії. їх класифікують за типом тягового і вантажонесучого органів.

Розрізняють конвеєри з тяговим органом і без тягового органа (гравітаційні). У торгівлі переважно застосовують конвеєри з тяговим органом двох типів: стрічкові і пластинчасті; а без тягового органа -роликові і гвинтові.

Стаціонарний стрічковий конвеєр КЛ-1 використовують для горизонтального і слабко похилого переміщення штучних вантажів масою 100 кг на відстань від 4 до 15 м.

Тяговим і несучим органом служить нескінченна стрічка з прогумованої тканини, натягнута на приводний і натяжний барабани. Приводний барабан приводиться в рух електродвигуном. Натяжний барабан забезпечує постійний натяг стрічки. Ширина стрічки - 500 мм, продуктивність конвеєра - 57 т/год при швидкості руху 0,4 м/с.

Конвеєр похилий пересувний КНЛП-5 призначений для горизонтального і похилого переміщення затарених вантажів масою не більш як 80 кг (одного місця). Його можна також використовувати при спуску і підйомі вантажів з поверху на поверх. Конвеєр складається з візка, стріли, механізму зміни кута нахилу стріли і приводу. Конвеєр реверсивний, тому транспортування вантажів може здійснюватися в обидва боки. Для запобігання падінню вантажів стрічка конвеєра захищена по обидва боки огородженнями. Продуктивність конвеєра - 50 т/год, швидкість руху - 0,3-0,48 м/с.

Конвеєри пластинчасті замість стрічкового мають вантажо-несучий пристрій у вигляді пластин чи трубок, закріплених на нескінченних ланцюгах. Ці конвеєри, на відміну від стрічкових, застосовують для більш важких вантажів. Найбільша маса одного вантажного місця до 200 кг, ширина настилу - 500 мм, довжина - від 4 до 40 м, продуктивність - 55 т/год, швидкість переміщення настилу -0,29 м/с.

Роликові конвеєри відносяться до гравітаційних механізмів. Як вантажонесучий і тяговий орган вони мають систему роликів, закріплених на нерухомій рамі. Ролики бувають трубчасті і дискові. Конвеєри з дисковими роликами називають роликовими доріжками.

У двох- і багатоповерхових будинках підприємств роздрібної торгівлі вантажі доводиться переміщувати у вертикальній площині. Для вертикального і різко похилого переміщення вантажів використо­вують ліфти, підйомники і вертикальні спуски.

 Д/з : скласти короткий конспект та дайте відповіді на питання:

1  Які види конвеєрів ви знаєте, чим вони відрізняються один від іншого?

2. Яка будова візків?

Комментариев нет:

Отправить комментарий